Tyflopedagogika jest jednym z działów pedagogiki specjalnej, który zajmuje się wychowaniem i kształceniem osób z wadą wzroku.
W naszej szkole pracujemy przede wszystkim z dziećmi i młodzieżą słabowidzącą. Według kryteriów funkcjonalnych osoba słabowidząca to ta, która z powodu uszkodzenia wzroku ma trudności w wykonywaniu czynności życia codziennego, np. związanych z samoobsługą, nauką, pracą. Każdy, kto chociaż przez chwilę poruszał się w ciemnym pomieszczeniu, ma świadomość, że jest to niezwykle trudne, a czasami wręcz niebezpieczne. Szczególny nacisk w rewalidacji dzieci z uszkodzonym wzrokiem położony jest na doprowadzeniu do osiągnięcia optymalnej samodzielności i integracji ze środowiskiem ludzi widzących.
Niemal każde dziecko słabowidzące wymaga indywidualnego podejścia, gdyż jego rozwój nie zawsze bywa harmonijny w poszczególnych sferach, a głownie w percepcji wzrokowej. Dlatego od razu należy podjąć szereg działań mających na celu stworzenie najlepszych warunków do pracy wzrokowej zarówno z daleka jak i z bliska z uwzględnieniem natężenia światła. Należy rozwijać umiejętność widzenia i wykorzystywać ją do spontanicznego uczenia się.
Pracując z dzieckiem słabowidzącym pamiętać należy przede wszystkim o dobieraniu metod, środków dydaktycznych do jego możliwości. Uczniowie zachęcani powinni być do stosowania pomocy optycznych. Modele i przedmioty dawane powinny być do obejrzenia z bliska, teksty powiększone do możliwości indywidualnych ucznia. Dostępne powinny być również podręczniki z powiększoną czcionką. Ważne jest również korzystanie ze światła dziennego, a dodatkowe oświetlenie stosowane być powinno tylko w razie konieczności. Uczniowie powinni mieć możliwość podchodzenia do tablicy, a nauczyciel wspomaga dodatkowo poprzez głośne i wyraźne czytanie opracowywanych tekstów.
Tylko celowe i świadome działania podejmowane w szkole pozwalają na pełen rozwój słabowidzącego ucznia.