Terapia logopedyczna w naszej szkole organizowana jest dla wszystkich uczniów i przedszkolaków wymagających tego typu wspomagania. Zajęcia mają charakter indywidualny z uwagi na potrzeby i możliwości dzieci i młodzieży. Poziom rozwoju mowy u naszych uczniów jest bardzo zróżnicowany. U wielu oprócz wad wymowy występują zaburzenia oddechu i fonacji, słuchu fonematycznego, kinestezji artykulacyjnej, analizy i syntezy słuchowej. Bardzo często występuje także obniżona sprawność narządów mowy. Kilkoro uczniów nie posługuje się mową. Wszystkie te trudności powodują zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. A dziecku przynoszą izolację w otoczeniu i ciągłe frustracje z poczucia bycia niezrozumianym. Dlatego wszystkie nasze wysiłki skoncentrowane są na zdobywaniu umiejętności porozumiewania się z otoczeniem, czyli przekazywaniu i odbieraniu informacji, w stopniu pozwalającym na jak najbardziej samodzielne radzenie sobie w życiu.
W zależności od potrzeb występujących u dziecka wprowadzamy:
- usprawnianie narządów mowy wplecione w zabawy dla młodszych dzieci, masaże logopedyczne dla maluchów;
- ćwiczenia oddechowe i fonacyjne;
- rozwijanie rozumienia i tworzenia komunikatów słownych, od pojedynczych słów do rozbudowanych wypowiedzi zdaniowych;
- naukę posługiwania się różnymi formami komunikacji słownej, głównie dialogu, opowiadania i opisu;
- ćwiczenia komunikacji pozawerbalnej (system komunikacji MAKATON);
- ćwiczenia percepcji słuchowej i wzrokowej- wdrażanie do koncentracji na bodźcach słuchowych i wzrokowych;
- wpieranie nauki czytania i pisania;
- ćwiczenia manualne i grafomotoryczne (terapia zajęciowa);
- stymulowanie wszystkich zmysłów (wprowadzanie elementów z zakresu Integracji Sensorycznej, logorytmiki, zabaw słowno- ruchowych).
Poprzez różnorodność form prowadzonej terapii staramy się, aby zajęcia były dla uczniów atrakcyjne a nabyte umiejętności dawały poczucie sukcesu i komfortu psychicznego.