Działania psychologa szkolnego skupiają się wokół stałych zadań, do których należą:
Praca z uczniami przyjmowanymi do Zespołu: zapoznanie się z dokumentacją, wywiad z rodzicami – badanie oczekiwań dotyczących placówki, obserwacja i ewentualne badania dziecka, kontrola i łagodzenie procesu aklimatyzacji w nowym środowisku.
Praca z rodzicami: udzielanie informacji, wyjaśnień, porad, omawianie wyników badań. Indywidualne rozmowy z rodzicami mają charakter interwencyjny, informacyjny lub terapeutyczny.
Stałe wszechstronne poznawanie możliwości i trudności uczniów poprzez obserwację wychowanków w sytuacji klasowo – lekcyjnej, na przerwach itp.
Pomoc uczniom w sytuacjach trudnych, interwencje, rozmowy terapeutyczne, negocjacje, mediacje.
Kwalifikacja uczniów ze stopniem niepełnosprawności: zbieranie dokumentów, kontrolne badania uczniów (m.in. dla potrzeb Komisji Orzekającej o Niepełnosprawności, dla potrzeb świadczeń pielęgnacyjnych), przygotowanie lub korekta zaleceń do pracy z uczniami z defektami sprzężonymi.
Kontrolne badania psychologiczne uczniów na koniec każdego etapu nauczania oraz w innych koniecznych przypadkach (trudności w nauce, zaburzenia zachowania itp.).
Udział w pracach zespołów szkolnych, które przewidują obecność psychologa: np. zespoły wychowawcze, opracowywanie indywidualnych planów edukacyjno – wychowawczych, zespół kwalifikujący do zajęć reedukacyjnych itp.
Psycholog w swojej pracy współpracuje z dyrekcją placówki, pedagogiem, wychowawcami i nauczycielami oraz z lekarzami, poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, sądami, ośrodkami pomocy społecznej i innymi placówkami.
Opieka psychologiczna udzielana jest za zgodą i na wniosek rodzica lub opiekuna prawnego ucznia.