Szkoła Podstawowa Specjalna nr 7
To placówka dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, z autyzmem oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Lekka niepełnosprawność
- dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim lub niepełnosprawność sprzężoną,
- edukacja organizowana jest dla uczniów od 7 do 17 roku życia z możliwością wydłużenia do 20 roku życia,
- kształcenie w klasach I-VIII – w tym nauczanie zintegrowane (kl. I-III) i nauczanie przedmiotowe (kl. IV- VIII),
- małe zespoły klasowe.
Umiarkowana niepełnosprawność
- dla uczniów uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, a także niepełnosprawnością sprzężoną,
- zajęcia realizujemy na poziomie: kształcenia zintegrowanego (klasy I-III), kształcenia przedmiotowego (klasy IV – VIII), kształcenia uczniów z autyzmem,
- zajęcia organizowane są w małych zespołach klasowych – od 4 do 8 uczniów,
- zespół dla uczniów z autyzmem liczy maksymalnie 4 osoby,
- każda klasa wspomagana jest przez pomoc nauczyciela.
KLASA ZINTEGROWANA I-III
Zajęcia dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym dla I etapu nauczania organizowane są w małych zespołach klasowych i wspomagane przez pomoc nauczyciela. Praca z dziećmi opiera się na pozytywnym kontakcie emocjonalnym nauczyciela z uczniem, jak również na indywidualizacji wymagań, metod, doboru środków dydaktycznych oraz organizacji i tempa pracy. Nauczyciele w edukacji stosują metody samodzielnych doświadczeń, metody zadań stawianych do wykonania, Metodę Tomatisa, zabawy z chustą animacyjną oraz metody alternatywne i wspomagające komunikację jak Program Językowy Makaton – system gestów i symboli graficznych. Każdy uczeń w zależności od potrzeb objęty jest zajęciami rewalidacyjnymi, logopedycznymi, ćwiczeniami motoryki małej i motoryki dużej oraz opieką pedagogiczno-psychologiczną.
Główne założenia pracy edukacyjno-terapeutycznej:
- wykorzystanie potencjału rozwojowego dziecka przez odpowiednie dostosowanie treści i sposobów ich przekazywania
- budowanie wiary we własne możliwości
- wdrażanie do samodzielnego wykonywania czynności związanych z samoobsługą
- rozwijanie umiejętności społecznych
- tworzenie sytuacji sprzyjających usamodzielnieniu w środowisku szkolnym i osiągnięcie optymalnego rozwoju w zakresie technik szkolnych
- rozwijanie autonomii ucznia, jego personalizacja oraz socjalizacja, a także w ramach posiadanych przez niego realnych możliwości wyposażenie go w takie umiejętności i wiadomości, aby uczeń:
- mógł porozumiewać się z otoczeniem w najpełniejszy sposób, werbalnie lub pozawerbalnie,
- zdobył maksymalną niezależność życiową w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych,
- był zaradny w życiu codziennym adekwatnie do własnego, indywidualnego poziomu umiejętności i sprawności oraz miał poczucie sprawczości,
- mógł uczestniczyć w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej społeczności, znając i przestrzegając norm przez nią przyjętych, zachowując prawo do swej inności.