13.10.2021 w Zespole Szkół Specjalnych w Strzegomiu Pani Dyrektor Małgorzata Zaremba wraz z zaproszonymi gośćmi dokonała uroczystego otwarcia Ogrodu Sensorycznego o wdzięcznej nazwie „ZIELENIEC”. Przecinana wstęga w zielonym kolorze miała charakter podwójnie symboliczny. Zieleń to kolor natury, ale też i spełnionych nadziei oraz marzeń. Pomysł na taki ogród zrodził się kilka lat temu. Powoli plany nabierały realnych kształtów. Wizja wydawała się nieco futurystyczna, jednak dzięki gronu entuzjastów i sponsorów udało się ją zrealizować w pełni. Serdeczne podziękowania należą się tym wszystkim osobom. Powstały Ogród Sensoryczny przywodzi na myśl słowa St. Lema: „Marzenia zawsze zwyciężą rzeczywistość, gdy im na to pozwolić!”
Pomysłodawczynią „Zieleńca” była p. Monika Gmyrek-Figurska. Koordynatorką i główną wykonawczynią została p. Joanna Dejnaka, ucząca przedmiotów przyrodniczych, która wraz z paniami nauczycielkami: Anną Pietrzyk, Katarzyną Makarą – Warachim, Dominiką Popielas i Katarzyną Zaborowską tworzyła wspólnie to magiczne, niezwykłe miejsce do zajęć z hortiterapii. Panie pasją tworzenia i dbania o ogród podzieliły się z uczniami i absolwentami. Szczególnie mocno zaangażowani w realizację projektu byli uczniowie klas IV –VIII oraz Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy.
Na uroczystość otwarcia Ogrodu Sensorycznego przybył p. Grzegorz Stawarz – Dyrektor Wydziału Oświaty i Wychowania w Starostwie Powiatowym w Świdnicy. Przybyli również pozostali darczyńcy: z Firmy „Pepco” reprezentowanej przez p. Edytę Szczepanowską – Kierownik Sklepu w Strzegomiu wraz z pracownicami oraz Przyjaciele Szkoły – p. Jarosław Buszta i p. Paweł Warachim, a także przedstawiciele Rady Rodziców – p. Sandra Golińska i p. Jolanta Ogonowska. Miłym akcentem było także przybycie uczestników WTZ w Strzegomiu wraz z opiekunami i p. Kierownik Sabiną Kubacką.
Ogród Sensoryczny jest wymarzonym miejscem do hortiterapii. Poza funkcją spacerowo-rekreacyjną spełnia także funkcje terapeutyczne oraz edukacyjne. Ogród składa się z wydzielonych 10 różnych części. Należy do nich m. in.: strefa kwiatowo – ziołowa działająca stymulująco na zmysł wzroku, dotyku, smaku i zapachu, strefa słuchu z drewnianymi, przestrzennymi instrumentami muzycznymi, ścieżka sensoryczna (wykonana z naturalnych materiałów typu: szyszki, orzechy, kamyki, muszle, piasek, kora drzew), strefa obszaru dydaktycznego, łąka kwietna, warzywniak, strefa relaksu z hamakami i plażą piaskową, strefa zabawowa z kuchniami błotnymi i drewnianym domkiem, strefa wyciszenia z namiotem tipi, strefa ekologiczna z domkami dla owadów, ptaków i jeży. A w planach jest montaż budek dla nietoperzy.